Saturday, 31 December 2011

~ end of 2011 ~



31/12/2011 - sabtu....ary last tuk tahun 2011 nie..
kejap jer masa berlalu kan..pejam celik da akhir tahun..tup tup da nak masuk umo 21 aku nie..
walaweh macam xcaye jer kan..
alhamdulillah masih sihat..dan berharap Allah akan kekal kan kesihatan nie..Amin...:)

2011 bagi aku tahun yang memberi aku 1001 erti dalam kehidupan..
dugaan yang sangat kuat tuk aku tempoh pada bulan FEBRUARI..
walaupon perit tuk menelan tapi Alhamdulillah aku masih di sini..

kalau aku fikir2 kan balik perasaan pada masa tu..malu,sedih, sume ada..
tapi nak buat mcam mana benda da jadi..kalau aku ada alat doraemon tu boley jugak aku putarkan balik masa tu pas tu aku buat sampai xkan jadi benda tu..boley? memang xboley laa kan..da suratan macam tu..aku terima dengan seadanya..memang salah aku jugak sebenarnya..mesti korang tertanya2 kan..pe laa dugaan aku tu kan..xperlu laa kot korang tahu..benda da jadi da pon..orang yang terdekat dengan aku tahu pe yang terjadi masa tu..satu jer aku nak pesan korang sume sebelum buat pape fikirkan dulu masak sampai hangus pon xpe...okeh? :)


pe lagi yang terjadi eh? ada lagi..dulu kami BERENAM tapiii sekarang kami BERTIGA...
BERTIGA lebih baikkk..kenapa jadi macam nie? sebab kami bertiga tidak tahan dengan perangai mereka..:)
perangai pe? xpayah tahu laa kot..diorang bukan raja dan kami bukan orang gaji...tettttttt...ok2..stop..benda da lepas..aku pon da lupe..da maafkan da..tapi aku xsuke satu jer kami sekarang da xmsuk campur kot hal diorang tapi orang tu sibuk2 jer nak tulis pasal kami2 nie kat muka buku..kenapa? nak suruh orang tengok kami nie laa yang jahat,kami nie laa yang salah...ok..nevermind..orang yang bertanya sebelah pihak menilai dye yang betol dan kami yang salah..kami xkisah pon asalkan kami dipihak yang benar..cehhhh...ada orang tanya xnak berbaik ker? dulu kami da ok da..da cool down daaaa..tapiii tup tup ary tu ad lagi yang tulis pasal kami nie..adoiii..aty jadi panas kejap..xpelaa da set kat mind aku xheran kot lau xde kawan macam kau..lau nak ingatkan balik kenangan dolo2 time kitorang baikkkkk...memang bahagia laa kan..tapii tu dulu..tu time xkenal sangat perangai masing2 kan...okeh..malas laaa nak cakap pasal nie..jap2 nak bagi pesanan khas sket...

1) jangan mendengar cerita di sebelah pihak sahaja..:)
2) jangan menilai seseorang tu dari luaran sahaja..:)
3) nak tahu perangai sebenar mai duk uma aku dulu 2,3 ary...:)
4) jangan ambil kesempatan atas kelebihan orang lain..:)


okeh cukup cerita yang sedih2 tu k..sekarang aku nak citer sal hepi lak..hehe...
bulan 8 ary tu time bulan puasa tu...si dye datang nilai..hehe..kami dating setelah 6 bulan xjumpa..yuhuuuuu...aku ada citer sal tu dalam entry hari bahagia..
perasaan time tu xtahu nak cakap laa kan..bahagia semacam jer kan..hehe..dari jauh tu dye datang..bukan senang..hehehe..

Haa lagi satu 19/11/2011 dye wat surprise kat aku..hehe..datang kat aku xbagitahu..tup tup da ada kat bawah tu haa..mane aku xterharu? haha..lagi bertambah sayang kat dye tu..:)


okeh..complete kan? sume citer ada..sedih.kecewa,hepy..ada lagi yang aku xciter tu..penat laa nak taip..hehe.
aku harap sangat 2012 yang akan muncul nie memberi sinar yang baru tuk aku..

aku nak ucapkan banyak2 terima kasih kepada kawan2 aku yang berada disamping aku masa aku sedih,hepy..aku sayang sume! muaahh...:)


SELAMAT TINGGAL 2011...


SELAMAT DATANG 2012...
:)



=D



` dari aty budaqtembam `

Thursday, 29 December 2011

~ 10 sumber redakan stress ~


hye sume..okeh ary nie simple entry..

sape yang tengah stress tu boley cuba ok..:)


1) ayam bakar & daging



2) kacang badam


3) bertih jagung

4) sushi

5) coklat


6) nanas & buah beri

7) ikan

8) sayuran hijau

9) roti gandum

10 ) susu



selamat mencuba...


=D



~ dari aty budaqtembam ~






Wednesday, 21 December 2011

~ wordless wednesday ~




macam gedik but actually i'm not...:)






=D



~ dari aty budaqtembam ~

Saturday, 17 December 2011

~ HAPPY BIRTHDAY GEMOK !! ~



hye..pagi2 buta update blog...
ary nie 17/12/2011 bufday bff aku...Si Gemok...hahaha...
nasib baik aku xtidor lagi...aku hampir terlupa...alarm pulak xbagi signal dye..hehe...




HAPPY BIRTHDAY NUR LYANA KHALILAH BINTI MOHD NOR !!!

make sure awak tengok video nie..sebab comey sangat mereka nie macam KITE...:) haha

sape si gemok nie? nak kenal??
tadaaa...



ok..sempena bday awak nie...saya nak ucap...



  • moga panjang umo & murah rezeki selalu...amin..insyaallah...  

  • moga awak dapat kurus kan badan awak !! chayok2...hahaha..bg semangat bukan perli nie..:)
  • hope lepas nie xnakal doh macam sebelum2 nie...hahaha...jadi baik sket eh..haha..
  •  hope kekal & bahagia bersama kuek kuek yer..huhu.. 

  •  lastly hope persahabatan kite hingga akhirnya....

Dan saya nak awak tahu yang saya sayang awak...:)



=D




~  dari aty budaqtembam ~ 

Friday, 16 December 2011

~ Jumaat Penghulu Hari ~

Assalamualaikum..


Salam ukhuwah semua nya...

Jumaat adalah penghulu hari..jom kite intai kelebihan2 Hari Jumaat..:)


Kelebihan Hari Jumaat :

Imam Al-Ghazzali berkata bahawa Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud sebaik-baik hari yang terbit padanya matahari adalah hari Jumaat.Pada hari itu dijadikan Adam a.s. dan pada hari Jumaatlah terjadinya kiamat.

"Sesungguhnya hari Jumaat adalah penghulu segala hari dan semulia-mulia hari di sisi Allah."

Imam Al-Ghazzali menambah bahawa Kaab Al-Ahbar (seorang tabien dan ulama yahudi yang memeluk ugama islam pd zaman Saiyidina Abu Bakar) berkata burung-burung dan haiwan apabila bertemu satu sama lain pada hari Jumaat mengucapkan "Selamat, selamat hari yang baik".

Imam Al-Ghazzali juga berkata malam Jumaat mempunyai banyak kelebihan dan disunnahkan pd mereka yg mempunyai isteri bersatu pd malam itu.


Doa Antara Dua Khutbah
Kebanyakan ulama berpendapat waktunya adalah antara dua khutbah, iaitu pd saat imam sedang duduk setelah khutbah pertama sebelum beliau bangun utuk khutbah kedua. Saat inilah saat yang paling dimustajabkan doa.


Sedekah Pada Hari Jumaat

Bersedekah membawa pahala yang besar. Ia menjauhkan bala, menjauhkan penyakit dan mendekatkan diri kepada Allah. Apalagi jika dilakukan pada hari Jumaat.


Mati Pada Malam Jumaat
Hadis nabi "Tidak seorang muslim yg mati pada hari Jumaat atau pada malam Jumaat kecuali diselamatkan Allah daripada fitnah kubur".


Kelebihan Menunaikan Sembahyang Jumaat

Nabi bersabda "Barangsiapa yg dapat menunaikan sembahyang Jumaat maka baginya disisi Allah pahala seratus orang yg mati syahid. Dan barangsiapa meninggalkan sembahyang Jumaat sebanyak 3 kali tanpa darurat, maka Allah akan mengecap hatinya".Ibadah pada hari Jumaat.
Perjalan ke masjid - adalah sunnah mengambil jln yg jauh tetapi apabila pulang sunnah ambil jln yang dekat - Imam Al-Ghazzali.


Selawat
Sabda nabi "Banyakkanlah berselawat ke atasku pd hari Jumaat kerana sesungguhnya ia adalah hari saksi (hari Jumaat) disaksikan oleh para malaikat.
Mandi dan Pakaian
Sunnah pada hari Jumaat memakai pakaian yang bersih, baru dan berwarna putih.


Memotong Kuku

Ibn Masud berkata "Mereka yg memotong kuku pd hari Jumaat, Allah akan sembuhkan dia dari segala penyakit dan berikannya keselamatan.




=D



~ dari aty budaqtembam ~

Wednesday, 14 December 2011

~ rahsia hati perempuan ~

Assalamualaikum..


haluuuu....jom selongkar hati wanita...

>SENSITIF : bukan bermaksud suka merajuk , tapi hanya ingin bermanja dan mendapatkan perhatian.

>CEREWET : bukan bermaksud fussy tak menentu , kadang ingin lelaki mengikut kata²nya sekali aja.

>HALUS : ibarat sehelai sutera , cantik ,lembut, mudah tercarik  dan koyak .. walaupun seorang wanita memaafkan seseorang yang lain atas sebab kesalahan , biasanya wanita akan ingat kesalahan tersebut untuk disimpan jadi pelajaran, bukan dendam.

>IKHLAS : ikhlas seorang wanita tak perlu diragu.

>KORBAN : Wanita sanggup berkorban apa saja untuk seseorang yang amat disayangi , termasuk ibu bapa, anak² , dan suami. Wanita amat tabah.

>PRIHATIN : sentiasa memerhatikan keadaan sekeliling dalam diam.

>MANJA : walaupun dia adalah seorang wanita yang pandai berdikari., naluri seorang wanita tetap seorang wanita  suka bermanja hanya kepada insan yang bernama lelaki , namun juga sesama kaum.

>EGO : Wanita yang terlalu sayangkan kekasihnya sanggup menolak ketepi egonya apabila bertemu dengan yang dicintainya.

>CINTA : Cinta pertama bagi wanita adalah yang paling dalam dan tulus... bukan di khianat.





=D




~Dari aty budaqtembam ~

Friday, 9 December 2011

~ Ombak Rindu sweet sangat !! ~

Assalamualaikum....

haluuuuu...

yuhuuuuuu..home sweet home sudah...hehe...jeles? bagus laa..haha...

semalam sebelum naik bas sempat tengok ombak rindu!! 
orang lain sibuk duk tulis sal ombak rindu kat fb,kat blog nie...i jeles sangat ok! 
semalam da tengok sangat2 puas aty!! 5 star aku bagi...sedih memang sedih...tapi sangat sweet...;)
sape yang belum tengok pergi laa tengok..yang laki tengok pon nangis2..yang pompuan apatah lagi kan..hehe..:)




tengok jangan xtengok...huhu...Aaron aziz sangat hensem ok! beruntung kalau dapat pakwe macam dye..hahaha...



aku pulak balik kampung terus demam...hope cepat baik..doakan aku jugak ok! hehe..



selamat berhujung minggu guys!!


=)




~ dari aty budaqtembam ~



Wednesday, 7 December 2011

~ last day of sem 3 ~

assalamualaikum...

merdeka !! merdeka !! merdeka !!!

nape tibe2 aku merdeka? haha..da habis exam hari nie!! suke giler..
paper last ary nie management...soalan dye? susah sangat!!! nak demam bace soalan dye..
redha jelaa pe yang jadi nanti..:)

ary nie jugak ary last untuk sem 3 nie..
kejap jer masa berlalu kan..
esok aku da balik kampung da..bas kul 9.30 malam..sape nak ikut? jom laaa..hehe..



time study ary tu..hehe..sempat lagi tu..haha..


ok selamat berholiday kepada semua student nursing JULY 10..
kite jumpe lagi next sem ok..i will be miss u all...




=)


~ dari aty budaqtembam ~

Tuesday, 29 November 2011

~ awal muharam ~

assalamualaikum...

haluuu adik2, akak2 yang comey lotey..:)
cuci mata dengan pic nie dulu..:)


saje jer nak sibuk..aku letak kat facebook..ramai giler cakap aku da bertunang..waaa..hahaha...aku xcakap ye aku xcakap x kan? aku just senyum & cakap terima kasih jer...yang korang g percaya kenapa? haha..lu kene beb! hahaha...

salam muharam..belum terlambat kan? hehe..harap2 xlaa...:)
tanggal 27/11/2011 sepupu kesayangan saya telah mendirikan rumah tangga dengan sekali akad sahaja..(skema giler ok!) haha..


ok nie dye pengantin nye,..pic suami dye aku xsempat nak amik laa..dye buzy sangat time tu..


ok nie hantaran belah laki bagi kat pompuan..


yang nie pulak belah pompuan bagi kat laki...:)

sumenye bertemakan putih..aku pon da jadi pontianak pada ary tu..heheh..


hehehe..nampak gemok weh..haha..

ok2..da2...
selamat pengantin baru wat sepupu aku yang tersayang MYRA & DAUS..
semoga kekal selamanya...amin...:)

end story sambung study..:)




sorry xnak blueberry nak strowberry..



~ dari aty budaqtembam ~






Monday, 21 November 2011

~ round2 Port Dickson ~

Assalamualaikum...

selamat pagi semua!! 

sabtu 19/11/2011 kami pergi holiday kt PD.. 
kami sewa sebuah kereta..
pagi tu memang bangun awal giler sebab nak masak lagi kan...
just a simple cooking..nasi goreng & roti hot dog..
kul 8.30 kami gerak..pagi2 nak gerak kereta da problem da..tayar berasap tibe2 kat petronas..
call retail balik,dye datang pas tu tukar kereta..
kami teruskan perjalanan macam bese..sampai PD lam kul 11 macam tu..


jalan2 dulu cari tempat nak makan..
cuaca time tu elok..panas..
da siap makan kitorang tukar baju..siap2 nak mandi...


di bawah cahaya matahari yang terik..:)

time mandi xde pic sebab xde orang nak tolong snap..hehehe...

da siap mandi sume kami jalan2 lagi area pantai Teluk Kemang nie..
da bosan kat sini..kami pergi ke pantai Batu 4 pulak..pantai kat sini lagi cantik..orang xramai sangat..tapi ada pasar malam kat area situ..




satu lagi tujuan datang PD sebab nk hiburkan member kami yang nie..dye sedang berjiwa lara..
sape single? boley laa isi borang..hahaha



yang nie berdua taken already..:)

kami enjoy jugak laa kat sane walaupon kami xnaik banana sume..takutttt..hehe..next time maybe..

petang tu cuaca da nak ujan..kami pon slow2 laa gerak balik...
jumpa lagi Port Dickson!!


we are enjoy this weekend..
hopefully kamo2 pon same..
end of entry..mmmuuaahhhhh!!!




sorry xnak blueberry nak strowberry..



~ dari aty budaqtembam ~






Sunday, 20 November 2011

~ suprise from him ~

Assalamualaikum..

hye kamo - kamo sume..
20112011...
sape yang sambut bday ary nie..happy birthday!! untung laa kan special date..
amacam? best x?
aku best sebab sambut 20112011 dengan si dia...haha..

semalam aku pegi holiday kt PD..(Port dickson) nanti aku wat entry khas yg tu ok...
balik petang, malam aku keluar pulak pegi makan dengan member2 aku..aku balik makan Dia call...dye cakap dye ada kat bawah..aku xcaye sebab petang tu dye cakap dye turun Ipoh amik member dye..lepas tu dye suruh aku pegi kat koridor tengok dye kat bawah..aku pegi memang ada laa..:)

waaahhhhhh...suke giler !! tak terkata kot..memang terharu..memang suprise giler..
dye datang dengan member dye ,dye bawak aku g jalan2 KL..
tak puas jumpe sebab sekejap tapi aku sangat2 hargai sebab dye sanggup datang sini..


pic gelap..:)


dye bawak strowbery weh...korang nak?


hahaha..tapi masam sket laa sebab kecik..

tapi pape pon best weh! 

sampai sekarang aku still xcaye dye datang malam tadi jumpe aku..
dye pon tanya aku tadi macam mimpi tak b datang semalam? haha..

memang macam mimpi laaa...
cubit pipi sket..ha xmimpi pon...:)

huhu..sampai sini dulu..jumpa di next entry ok..



sorry xnak blueberry nak strowberry...

~ dari aty budaqtembam ~



Saturday, 12 November 2011

~ part 2 mari belajor bahasa ganu !!

assalamualaikum...

hye..hye..hye...
jumpa lagi...
ok ary nie 12/11/11....
cantik jugak kan tarikh nie? 
jangan duk puji tarikh semalam jer..
tarikh 11/11/11 bad day bagi aku..sakitttttttttttttttt....

xpayah nak melalut sangat...

ok hari nie aku nak sambung ajar kamo - kamo semua belajar bahasa ganu..
nie sambungan dari entry comey nie...haha..comey laa sangat..hehe..

ok jom start..
201) cuwoh = curah
202) dahaga kelat-kelat = teramat dahaga
203) dakper = tidak ader aper / tiada masalah
204) dakper ah = tak apa lah
205) dalang = dalam
206) damak = riuh
207) dang = sempat
208) debe = gedebe / gah / gong
209) decung = sangat laju
210) dedok = sekam padi
211) dek pong = sebabnya / kerananya
212) dekcot = berjalan guna sebelah kaki
213) dekpong = gantian … sangat / lah katakan……
214) deme = anda, awak, kamu
215) de-me = awak
216) dene = basah / berair / gadis mengada-ngada
217) denir pey = sangat becak berlumpur
218) derah = cepat
219) derak = berjalan - jalan
220) derohong = bunyi bising yang kuat
221) dok = tidak
222) dok ahu gop = tidak tahu menahu
223) dok beh = tidak sedap
224) dok dang = tak sempat
225) dok dulli = tak hirau
226) dok e-ra = tidak hirau
227) dok leh = tidak boleh keluar
228)  dok ngepong = tidak pandai buat sesuatu
229) dok oh lalu = terlalu over
230) dok owh lalu = terlebih-lebih sangat
231)  dok rok = penat / letih, tidak bertenaga
232) dok rok cetong = tidak boleh diharap langsung
233)  dok rok meppeh = tak larat
234) dok rok sekepeng = tidak boleh diharap langsung
235) dok rok setarang = tidak boleh diharap langsung
236) dok rok setarang baroh = tidak boleh diharap langsung
237) dok seker = tanpa disangka
238) dok soh = jangan
239) dok tahu starang baroh = tak tahu pun langsung
240) dok wie = tidak bagi
241)  dokdang = tak sempat
242) doktong = berjalan-jalan / suka merayau-rayau
243) dondeng = tergantung
244) do'oh = melampau
245)  dooh lalu = melampau
246) gelap gugup = suasana yang amat gelap
247) gelap kattup = gelap gelita
248) gelap mata = pitam / rasa nak pitam
249) gelecoh = tergeliat
250) gelekek = galak / suka
251) gelenya = gatal / nakal
252) geletik tangang = gatal jer tangan
253) geli gelemang = geli
254) gembik = hendak berdua2an saja
255) gembit = mengembit beg / nak berdua-duan aja
256) gemuk debbok = gemuk sangat
257) gemuk metong = gemuk sangat
258) go stan = undur belakang
259) gocoh = bergaduh
260) gogeh = bergoyang
261) goh = sungguh
262) gohek = kayuh / teruskan / ke depan
263) re'ko' = bengkok / rukuk / sumpah
264) rembah = hempas
265) re'muk = banyak dan halus (e.g: semut, orng ramai dlm keretaapi)
266) renjong = tinggi / kaki panjang
267) repih = patahkan
268) reseng = kusut masai
269) retek = sangat / juga
270) reti = mengetahui cara / pandai
271) rettok = jambatan / titi
272) retuh = petik buah @ dahan
273) reyok = senget
274) reyok tepang @ repang = senget tak sama aras
275) rezak nguh = nazak / semput
276) rial / riyal = ringgit
277) robok = almari
278) rodang = pukul / rotan
279) rohok = susah / payah
280) rok = belukar / paya
281) rokah = selongkar
282) rokok cap unta nabai = rokop camel
283) rokrak = beg plastik
284) ropong = berlubang
285) tunggeng = terbalik
286) tunggeng nyor = terbalik serupa buah kelapa
287) tunggu stor = tunggu sekejab
288) tupang = tumpang
289) tupul glebek = tumpul (macam pisau daa)
290) tupul glenyeh = tumpul sangat
291) tupul nedal = sangat tumpul
292) tonyoh = menolak keras dengan jari

293) wi = bagi / beri
294) woh = buah
295) wak lolok = tipu sikit ja
296) woh lasat = buah langsat
297) woh seto = buah manggis
298) wohulu = kuih bahulu
299) ye tok ye = buat kerja secara tergesa-gesa
300) ye ye = beria-ria


ok..banyak lagi sebenarnya tap aku ringkaskn..kalau ada lagi nak belajor tanya aku ok..
jangan segan jangan malu...

hepy weekend kamo - kamo...



sorry xnak blueberry nak strowberry..



~ dari aty budaqtembam ~





Thursday, 10 November 2011

~ mari belajor ~

assalamualaikum....

entry kali nie tentang kamus bahasa..
bahasa ape?
haa bahasa special sket..hehe..
bahasa ganu kite..
sape nak belajor bahasa ganu???
angkat kaki kalau boley..hehe..
banyak sangat tapi aku bagi separuh2 dulu eh..nanti kan susah nak belajar..

Part 1 ^_^

jom2 check it out..


1) abih = habis
2) abih reng = sehabis upaya
3) abih tea = sekuat tenaga
4) acing perring = bau hancing kencing
5) acu = cuba
6) agah / beragah = orang kecik jenis berani
7) agoh = orang yang sombong
8) air chor = air basuhan bertakung dari dapur / air longkang
9) air geh = air bikarbonat
10) air geh tujuh yupi - cap katung joget2 = air 7 up
11) air mati / air kosong = sky juice
12) air tuak = air nira
13) aitu = hari tu
14) amah = 50 sen (ie: samah(50sen), dua amah(rm1.00),tiga amah(rm1.50)
15) ambe = saya
16) ambek = ambil
17) amok reng = malas nak tolong
18) angik netong = nasi hangit kehitaman
19) anguh letong = sangat hangus
20) angus letong = sangat hangus
21) apah nyor = hampas kelapa
22) aper ke jadah @ jadoh = apa ke hal
23) arung = harung
24) atak = atap / bumbung
25) ator = hantar
26) atu = hantu
27) atur kecing = sssshhh ssshh!!! Supaya bayi kencing
28) awang = awan
29) ayang = ayam
30) ayor dok ayor gok = ia tidak / sesungguhnya
31) babei = degil
32) badi dang = tentukan siapa yang paling cepat
33) bah = bas
34) bahang = ambil tanpa restu / pukul
35) bahang kattok = kena pukul
36) bahang rambang = buat kerja sambil lewa / ikut dang aje @ main redah
37) bahang tanoh = meninggal dunia
38) baik mbeng = lebih baik
39) baju kumbe = baju melayu
40) bak = ayah / bagi
41) baki = bekas untuk meletak sesuatu benda
42) bako = bakul
43) bakor = bakar
44) bakpe = kenapa
45) balang = botol
46) balok-arok = serabut kepala / seseorang yang tak terurus
47) bang = azan
48) bapok = besar
49) bapok gong = sangat besar / orang yang paling berkuasa@lupa diri
50) barok = lupa diri / meminta yang bukan-bukan
51) baruh = sawah
52) basah jerok = basah lencun
53) basar = wakaf / pondok kecil
54) base = memang hok tidak biasa
55) baser = bahasa
56) bata golek = boaster / bantal peluk
57) be do owh = melampau sangat
58) bedang = gatal-gatal anggota tubuh
59) beg klerpey = wallet
60) beghak nanang = sangat berat
61) bek woh = kenduri
62) bekeng = garang
63) bekok cobong = bengkak yang teramat sangat
64) bekok notong = bengkak yang teramat sangat
65) bekwoh = kenduri / makan gulai
66) beladung = air yang melimpah
67) belake = semua
68) belambok-lambok = bertimbun-timbun
69) belana @ blana = wujud dalam keadaan yg banyak
70) belang-belang = tengah2 / sambil2
71) belebe = bebel
72) belede = agar-agar
73) belengah = melekit
74) beliung = pepatung
75) belok = bengkok / pusing
76) beng ikang = lori @ van bawa / jual ikan
77) bengong = bingung / sewel
78) bepang = sejenis kuih diperbuat dengan beras pulut
79) bera = merah padam / sedih nak menangis
80) berambak = kejar mengejar
81) berambei = bergantungan
82) berat nanang = teramat berat
83) beratah = keadaan yang banyak sangat
84) berayok mokk = bahasa kasar / menyumpah saranah
85) bere = malu
86) berehi = berahi
87) berembah = bermain-main dengan kasar
88) berender = tergantung-gantung
89) berong = berterbangan bunyi bising (lalat berong)
90) be'rong = lalat @ nyamuk yang banyak berterbangan
91) bese = selalu hendak buang air kecil
92) beso jalor = sudah besar panjang / muma'yih
93) besor bapok = terlalu besar
94) besor jereguk = terlalu besar
95) betak = lembab / melengah-lengahkan
96) bewok = biawak
97) bhiang = binatang mengawan (e.g lembu bhiang)
98) bholay = tidur / juling
99) bicuk = benjol (e.g: pala aku bicuk teratuk tadi)
100) bicut = bengkak / benjol
101) bidah = lastik
102) bi-lo = berbekas
103) bira = tepi
104) birai = tepi
105) biru berang = biru lebam-lebam
106) bising bangor = teramat bising
107) blana / belana = banyak
108) blebel = membebel
109) blewe = tidak habis (makanan)
110) bluahh = comot
111) bobbob = air sampai ker hidung / lemas
112) bobok = gelembung udara dalam air
113) bodo do'oh lalu = bodoh sangat
114) boh = banjir
115) bojjeng = gunting rambut / menyikat rambut
116) bok = buku
117) bokeh = cokeh
118) bollah = cuai
119) bollo'k = penuh sesak
120) bolo = buta
121) bolong = tembus / bocor
122) boloq woq / bollok wok @ woq = sesak @ berserabut
123) botok licing = botak licin
124) bowok = bawa
125) boyak = beritahu
126) bradong @ beradung @ beradong = buat susah-susah je / bersungguh buat sesuatu
127) bralus = kedekut / berhati-hati
128) brigak @ berigak = kena tangkap / kantoi
129) bronok = sejenis kuih diperbuat dari sagu
130) buah pauh = buah mempelam
131) buah pe'lang @ pellang = buah pauh / mempelam
132) buah setial = buah kecapi
133) buah tai = buah kelapa laut
134) buak = buat
135) buh = letak
136) buh etek = letakkan juga
137) bui = beri
138) bui siya = beri seringgit
139) buket = dusun
140) bulat gete = bulat sebulat-bulatnya
141) bulih = boleh
142) buruk leppok = buruk giler
143) busuk kohong = bau yang teramat busuk
144) buwak = buat
145) buwi = bagi
146) c'aaar = panggilan utk orang lain
147) cair - boley = teramat cair / tidak pekat
148) cakak = larat / cakap
149) cakcerut = cencerot dlm pasir bawah rumah @ pasir kubur)
150) cakdus = lalai
151) cakkerek = cengkerik
152) cakna = ambil berat
153) cakol = cangkul
154) calong = mee chalung (mee halus halus)
155) camba = selerak
156) camba wa = berselerak
157) camboh = taugeh
158) camek = sentuh
159) canggang = macam
160) carik = koyak
161) cas keting = jatuhkan sesama sendiri
162) catduh = buat kerja lebih kurang, sebab nak cepat siap
163) cawak = cawat
164) cebu-ceba = *sound effect kalu mandi pakai gayong
165) ce'dung = bersawah
166) cekgi = lepah ni
167) cekik = cubit
168) cekoh = kupas / kopek buah
169) cekor = ambil dengan banyak - biasanya dengan tapak tangan
170) celakak = celaka
171) celeng = tabung duit
172) celerek = ciciran
173) celor = rendam
174) cenneng / cendeng = tergendala disebabkan sesuatu diluar jangkaan
175) cer-be / cerebe = terpa
176) cerelong / cerlong = tengok dengan pandangan tajam
177) cero = tawar / pudar
178) ceroh nerang = sangat terang / terang benderang
179) ce'rok = jauh
180) ce'rong = di sudut / tempat yang jauh
181) cetong = gayong / tin susu
182) cettok = berbentuk
183) che = mak
184) che tera lu = cuba dulu
185) cherak molek = masuk sama padan / ngam ngam
186) chero berro = cair yang amat
187) chokeng = tegak / mencanak naik dengan tiba-tiba
188) cikgu = cencerot dlm pasir bawah rumah @ pasir kubur)
189) cokeh = cungkil / tuas
190) coket = geletek
191) cokko = chop / berhenti sekejap
192) cokoh - hanggoh = duk mengcangkung
193) colek = pencicah / sos
194) colok = mancis
195) comey lote = teramat lawa
196) cong = tipu / bohong
197) copeng = hilang sikit bahagian
198) corok air = tanaman yang tak menjadi @ rosak
199) culah = malas / degil
200) cuwit = cubit sikit


kalau dop paham tanyer jangan malu jangan segan...^_^
jumpa Part 2 nanti ok..


sorry xnak blueberry nak strowberry...


~ dari aty budaqtembam ~

Sunday, 6 November 2011

~ Selamat hari raya Aidiladha ~

assalamualaikum.....

hai..hai..hai...
sihat semuanya?
macam mana raya ary nie?
ada bagus ka?

raya aku tahun nie macam xraya jer...xde tengok lembu pon..hehe..

sedih..xdapat nak tengok lembu2 menangis..hehe..
untung laa sape2 yang boley tengok tu kan...

di kesempatan ini aku nak ucapkan selamat hari raya aidiladha kepada kamo - kamo semua..
selamat menjalani ibadah qurban..





pakai jer baju raya tapi xkemana jugak..hehe...

pape pon..enjoy ur raya ok...


ok..take care yer...


selamat bercuti semuanya...

credit to : hotlink ;)



sorry xnak blueberry nak strowberry...



~ dari aty budaqtembam ~





Friday, 28 October 2011

~ suke bila balik kampung ! ~

assalamualaikum....

haluuu3...korang still ad lg eh kt sini? hehe..ingatkan da lupa..lame kot aku xupdate..
bz sekali dgn bb nie lembab cam siput sedut..sory laa yer..hehe..

ok..sekarang aku kat kampung..aku cuti seminggu..ary sabtu nak balik nilai da..ary khamis balik semula terengganu nie..bape kali balik daaa...haha..

nak makan kopok lekor x? hehe..ary nie aku makan kopok lekor..mak aku buat sendiri...best wooo..xsame dengan kedai punye..hehe..nak ase? mai uma laa..hehehe..


tadaaa..terliur x? hahaha..amik laa lau boleh amik..hehehe..


sebab tu aku suke bila balik kampung ! haha..kau ada? memang laa xde kan..hahaha..aku xsuke ayat tu..tapi aku gune jugak..saje je nak bagi korang menyampah sikit..haha..*gurau2 jer..

ok laa da lewat nie..mate pon da mengatuk..hehe..bubye sekalian alam..




sorry xnak blueberry,nak strowberry..



~ dari aty budaqtembam ~



Saturday, 15 October 2011

~ Anak ~

assalamualaikum...

halluuuuu...
hari tu da cakap pasal kahwin kan..hehe..hari nak cakap pasal anak pulak boley?
mesti laa boley kan...lets check it out !!

Anak Sulung

Anak sulung merupakan cahaya mata pertama di dalam keluarga dan menjadi tumpuan kasih sayang dan perhatian ibu bapa. sehinggalah kedatangan adik baru. Namun apabila mereka meningkat remaja, mereka lebih pandai membawa diri masing-masing dan sanggup berkorban demi demi adik-adik.
Ciri-ciri yang ada pada mereka ialah :

* anak sulung dikaitkan dengan sikap pelindung, suka bertolak ansur, serta ego.
* sering berjaya dalam hidup.
* lebih pandai mengambil hati orang tua.
* mempunyai nilai tanggung jawab yang tinggi.

Anak Tengah

Biasanya anak tengah lebih pelik sedikit dari anak-anak yang lain. Mereka lebih gemar berdikari dan membuat hal sendiri. ini kerana mereka adalah antara yang paling kurang ‘favourite’ di kalangan adik-beradik yang lain. Seringkali mereka juga teras terpinggir. Dalam banyak hal mereka merasakan diri mereka dipaksa untuk mengalah kepada si sulung atau si bongsu. Sebab itu di kalangan mereka juga kadangkala mudah dilanda tekanan. Oleh itu, anak tengah juga cuba untuk melakukan yang terbaik bagi diri mereka tanpa mengharapkan bantuan orang lain.

Ciri-ciri yang ada pada mereka ialah :

* lebih berdikari berbanding dengan si sulung atau adik beradik yang lain.
* lebih percaya dengan keyakinan sendiri.
* suka mencuri perhatian dengan cara tersendiri.
* sering merasakan diri mereka terpinggir.
* terlalu mengalah

Anak Bongsu

Mendengar ungkapan anak bongsu saja cukup memadai untuk membuat tafsiran bagaimanakah sikap anak bongsu. Mereka sering digambarkan sebagai seorang yang manja dan besar kepala dan mahukan orang lain mengikut kehendak mereka sahaja. Mereka perlukan orang lain untuk melakukan apa saja dalam hidup. Sering dikatakan mereka kurang berjaya dalam hidup memandangkan sikap ketidakpercaya ibu bapa terhadap mereka. Biarpun mereka berjaya namun sikap ibu bapa sendiri membuatkan hidup mereka terbatas. Mungkin ibu bapa sentiasa berasakan anak bongsu memerlukan perlindungan mereka buat selama-lamanya.

Ciri-ciri yang ada pada mereka ialah :

* happy go-lucky dan yakin diri.
* manja.
* berkeinginan dan bercita-cita tinggi.
* sukar membuat keputusan sendiri.

Anak Tunggal

Dalam banyak kategori, ramai ingin menjadi anak tunggal. ramai yang beranggapan seronok menjadi anak tunggal memandangkan hanya mereka satu-satunya anak dalam keluarga. Mereka akan menjadi tempat sepenuh tumpuan, perhatian dan curahan kasih sayang ibu bapa. Mereka juga tiada persaingan dari adik-beradik yang lain. Dari sudut hubungan bersama ibu bapa, tidak dinafikan hubungan anak tunggal lebih kukuh dan erat. Mereka saling memerlukan antara satu sama lain, saling menyokong dan menggalakkan.

Ciri-ciri yang ada pada mereka ialah :

* sering merasakan diri mereka kesunyian.
* lebih berkeyakinan kerana sudah terbiasa segala yang dihajati tercapai.
* lebih bijak bergaul.
* lebih cepat matang.
* terlalu rapat dengan ibu bapa walau usia makin meningkat.
* sukar nak bertolak ansur dengan orang lain.



haaa..korang pulak anak keberapa? mrs domo anak sulung !! hehehe



sorry xnak blueberry..nak strowberry...



~  dari aty budaqtembam ~


Wednesday, 12 October 2011

~ wordless wednesday ~

assalamualaikum...


bukan nye buku study..tp buku " word search " haha...
time lec xmasuk kan..bosan2..xde keje...




sorry xnak blueberry,nak strowberry...




~ dari aty budaqtembam ~


Monday, 10 October 2011

~ Tahniah kamo ~

assalamualaikum...

entry ary nie pon ringkas jer !
aku nak ucap tahniah kat BFF aku..
dye da dapat keje , setelah beberapa bulan duk membesarkan diri kat umah..
hahaha...


sory ciplak pic kamo..hehe...

org nak wish gudluck kat kamo..
nanti da keje, keje leklok tau..
xmo nakal2...
lau ada pakwe encem ngorat bgthu org dulu...
lau org berkenan baru ley kamo nk go on..haha..bley x cm tu? hehe
nanti da dpt gaji wajib tau belanje org ! hehehe
org hutang kamo secret recipe xlepas2 lg kan..nie org jer duk mintak dgn kamo...
hehehe..kamo xkisah pon kan? sebab tu org sayang kamo..hehe..
terharu x? hahaha..ngek betol kan soalan..haha..
ok laa..pape pon jage diri jer...pape info ok dear...
GOOD LUCK again dear...;)



sorry xnak blueberry,nak strowberry...

~ dari aty budaqtembam ~

Sunday, 9 October 2011

~ speechless day ~

assalamualaikum...

saya sayang awak sangat2!!!!


you will be the last for me...
thanks for everything dear...;)



sorry xnak blueberry nak strowberry...



~ dari aty budaqtembam ~

Friday, 7 October 2011

~ Kecantikan Lelaki & Kegagahan Wanita ~

assalamualaikum...

malam2 nie nak kongsi sikit ape yang aku ada bace petang tadi...

Kecantikan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi pada murni
rohani. Lelaki yang cantik adalah:-


1) Lelaki yang mampu mengalirkan air mata untuk ingatan.

2) Lelaki yang sedia menerima segala teguran.

3) Lelaki yang memberi madu, setelah menerima racun.

4) Lelaki yang tenang dan lapang dada.

5) Lelaki yang baik sangka.

6) Lelaki yang tak pernah putus asa.


Kecantikan lelaki berdiri di atas kemuliaan hati. Seluruh kecantikan Yang
Ada pada Nabi Muhammad adalah kecantikan yang sempurna seorang lelaki...


Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan, tetapi pada
kekuatan perasaan. Perempuan yang gagah adalah:-


1) Perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan.

2) Perempuan yang tidak takut pada kemiskinan.

3) Perempuan yang tabah menanggung kerinduan setelah ditinggalkan.

4) Perempuan yang tidak meminta-minta agar di penuhi segala keinginan.


Kegagahan perempuan berdiri di atas teguh iman. Seluruh kegagahan yang ada
pada Khadijah adalah kegagahan sempurna bagi seorang perempuan.


ok..dapat info? mesti dapat kan..hargai lelaki & wanita...:)



sorry xnak blueberry nak strowberry..


~ dari aty budaqtembam ~


Copyright © 2012 Reserved to Cik Bambam
Design by Kay SBK